Untitled Document
극단노뜰
홈으로 로그인 회원가입 사이트맵 이메일 후용공연예술센터 바로가기
작품과창작
Home > 작품과창작> Products & process
동방의 햄릿
동방의햄릿
죽음 혹은 삶을 향해가는 욕망의 긴 여행 우리는 늘 죽음과 가까이 있다. 죽음은 우리 삶의 일부이며 우리는 늘 죽은 자와의 의사소통을 지속하며 살아간다.

죽은 자가 산 것일 수 있고, 산 자가 죽은 것일 수 있다. 현실과 죽음. 그리고 몽상의 세계가 우리에게는 늘 공존하는 삼각의 테두리이다.
이 작품에서 죽은 자’선왕’과 살아남은 자 ’햄릿’과의 만남은 곧 지금 내가 꿈속에서 죽은 자를 만난 것인지, 아니며 지금의’나’는 꿈속에서의 ‘나’인지에 관해 명확히 설명할 수 없는 관계와 같다.햄릿은 꿈속에서 아버지를 만나 그이의 죽음의 진실을 듣는 H것인지, 아니면, 지금의 그는 꿈속에서 살아가는 인물인지 그것은 삶과 죽음처럼 늘 공존한다.

우리 삶은 이렇게 현실과 몽상, 현세와 내세를 구분 짓지 않고 살아가는 것이다. 죽은 자는 모두 깨달음의 스승이다. 이 작품은 죽음을 향해가는 혹은 삶을 향해가는 욕망의 긴-여행이다.
시놉시스
긴 형행을 떠나 온 사람들, 그들은 죽음을 향해가듯 무거운 걸음으로 길을 간다. 그들이 피워내는 담배연기는 인생의 역경들이 묻어난다.
인생의 마지막에 선 그들은 모두 바람이 되고, 물이 되고, 공기가 된다. 햄릿은 꿈을 꾸다 피리소리와 함께 아버지를 만나고 아버지의 죽음에 대해서 알게 된다.
선왕의 장례식 날, 클로디어스와 거투르드는 마음 속 깊은 곳 욕망의 눈을 들어 광란의 춤을 춘다.

햄릿은 그들을 보며 고통스러워하며 분노한다. 장례식에서 돌아오던 햄릿에게 무언가를 말하려는 망령들과 함께 햄릿은 아버지의 소리를 들으며 복수를 다짐한다.
마침내 거투르드와 클로디어스는 결혼식을 올린다. 햄릿은 축하객 속에서 과장된 몸짓을 하며 그들의 결혼식을 조롱하고, 그 분노를 못 이겨 뛰쳐나가다 환영을 보게 된다.

선왕은 햄릿에게 무언가를 말하려는 듯 옛 기억 속으로 인도한다. 선왕과의 어린 시절 여행은 행복한 기억이지만, 잠에서 깨어난 햄릿은 여전히 고통스럽고, 동시에 어머니와 숙부에 대한 복수심은 사그라들지 않는다.
마침내 햄릿은 아버지의 죽음을 가면극으로 선보이고, 이에 거투르드는 경악을 금치 못한다. 결국 햄릿은 숙부를 살해하고, 어머니와 대면한다.

그리고 어머니를 살해하려는 순간, 선왕에 의해 모든 시간은 멈추어지고 선왕은 햄릿을 이끌고 다시 먼 길을 떠난다. 거투르드는 오직 혼자 남아있다.
hernlet from the east
Astounding Conversion of the Shakespearean Tragedy - In Hamlet from the East, you cannot hear the lines “to be or not to be" that is the question…” and you cannot see Ophelia, either.
Hamlet from the East borrows the essential points of the Shakespearean tragedy, and reconstructs them in Korean and also in universal dramatic language.

Hamlet from the East shows the completion of theatrical beauty that is simple and compressed as well as rich and delicate by dropping the poetic lines and baroque plot of the original play and instead, using nonverbal expressions like gesture, music, lights, and costumes.

Moreover, in Hamlet from the East, you can observe both of the tradition and the present, the western worldview and the eastern emotion.

Death in Hamlet from the East cannot be distinguished from the life, while the theme of death and life in the original play is primarily based on the typical western view of clear distinction between the dead and the alive.
synopsis
An endless journey… People walk along the road as if they were going toward the death. Smoke from their cigarette shows the bitters of life, and the idea of nothingness.
Standing on the last stage of life, they all turn into dust, wind and water drop.

Someone calls Hamlet, and he falls asleep.
Hamlet meets his father there in a dream with the sound of a pipe, and comes to know the truth of his father’s death. In the late King’s funeral, Claudius and Gertrude dance in uncontrollable passion. Hamlet feels extremely painful and furious watching them.
Hearing his father’s voice together with spirits of the dead, Hamlet makes up his mind to avenge. Eventually, Gertrude and Claudius get married.
Hamlet ridicules them with a theatrical gesture in their wedding ceremony, and sees a blur illusion in utmost anger. The late King leads Hamlet to old precious memory trying to tell him something.

After that short but happy journey with his father, Hamlet wakes up still in pain. The revengeful thoughts never leave him.
Hamlet shows his father’s death in a mask play, and Gertrude gets shocked. At last, Hamlet kills his greedy uncle, and faces his mother.
Just at the moment Hamlet is to kill his mother, time comes to a stops by the late King. Hamlet starts a long journey led by his father. Only Gertrude is left alone.
Production history
 
"Hamlet from the East" Premiere in 1998,
Invitation program, 中國國家話剋院 Dongbang Sunbong theatre (Apr 2006, Beijing)
Official program, BeSeTo Theatre Festival, Tokyo (Nov 2004, Japan)
Invitation program, The National Theater of Korea (Apr 2004, Korea)
Invitation program, Torino Europe Theatre Centre (Nov 2003, Italy)
Provincial tour, Jeju Arts Centre(July 2003, Korea)
Official program, BeSeTo Theatre Festival, Beijing (Nov 2002, China)
Avignon Festival OFF 2002, 2001 (Jul 2002, 2001, France)
Official program, Seoul Performing Arts Festival (Nov 2001, Korea)
Official program, Toga Festival (May 1999, Japan)


○ Length of actual show : 65 min
○ Ideal scale of venue to perform : Black box theatre or Proscenium theatre
                                 Less than 700 seats
                                 Stage dimension 10m * 10m minimum
○ Size of touring company : 15 people
○ Type of work : Physical Theatre